дома Македонија EУ ни го cвpтe гpбoт зa извoз нa вakцини

EУ ни го cвpтe гpбoт зa извoз нa вakцини

Европската комисија воведе принципи на реципроцитет и пропорционалност како нови критериуми што треба да се земат предвид за одобрување на извозот под механизмот за транспарентност и овластување за извоз на вакцини COVID-19. Овој систем значително ја подобри транспарентноста на извозот. Како и да е, целта да се обезбеди навремен пристап до вакцините КОВИД-19 за граѓаните на ЕУ сè уште не е исполнета.

Ова го објави денеска претседателката на Европската комисија, Урсула фон дер Лајен.

Меѓу мерките на комисијата е изземање на 18 земји кои предходно беа поштедени од рестрикциите при извоз на вакцини од ЕУ.

Сега според изјавата на шефицата на ЕК Македонија заедно со Албанија, Ерменија, Азербејџан, Белорусија, Босна и Херцеговина, Грузија, Израел, Јордан, Исланд, Либан, Либија, Лихтенштајн, Црна Гора, Норвешка, Србија и Швајцарија не можат добијат вакцини од ЕУ.

„ЕУ е горда што е дом на производители на вакцини кои не само што доставуваат до граѓаните на ЕУ, туку извезуваат низ целиот свет. Додека нашите земји-членки се соочуваат со третиот бран на пандемија и не секоја компанија го испорачува својот договор, ЕУ е единствениот голем производител на ОЕЦД што продолжува да извезува вакцини од големи размери во десетици земји. Но, отворените патишта треба да се движат во двете насоки. Ова е причината зошто Европската комисија ќе ги воведе принципите на реципроцитет и пропорционалност во постојниот механизам за овластување на ЕУ. ЕУ има одлично портфолио на различни вакцини и ние обезбедивме повеќе од доволно дози за целото население. Но, ние мора да обезбедиме навремена и доволна достава на вакцини до граѓаните на ЕУ. Секој ден е важен “.

Новата регулатива воведува две измени во постојниот механизам. Прво, покрај влијанието на планираниот извоз за исполнување на договорите за набавка на ЕУ (АПА) со производителите на вакцини, земјите-членки и Комисијата исто така треба да размислат:

Реципроцитет – дали земјата-дестинација го ограничува сопствениот извоз на вакцини или нивни суровини, било со закон или со други средства?

Пропорционалност – дали условите што преовладуваат во земјата на дестинација се подобри или полоши од оние на ЕУ, особено нејзината епидемиолошка состојба, стапката на вакцинација и пристапот до вакцините.

Земјите-членки и Комисијата треба да проценат дали бараниот извоз не претставува закана за безбедноста на снабдувањето со вакцини и нивните компоненти во Унијата.

“ЕУ останува посветена на меѓународната солидарност и затоа ќе продолжи да ги исклучува од оваа шема снабдувањето со вакцини за хуманитарна помош или наменето за 92 земји со низок и среден приход по списокот на посветеност на пазарот COVAX.

Овој акт за спроведување е насочен, пропорционален, транспарентен и привремен. Таа е целосно во согласност со меѓународната заложба на ЕУ во рамките на Светската трговска организација и Г20 и е во согласност со она што ЕУ го предложи во контекст на трговската и здравствената иницијатива на СТО. Земјите-членки одлучуваат за барањата за овластување во согласност со мислењето на Комисијата.

Од почетокот на овој механизам, доделени се 380 барања за извоз до 33 различни дестинации за вкупно околу 43 милиони дози. Само едно барање за извоз не беше одобрено. Главните извозни дестинации вклучуваат Велика Британија (со приближно 10,9 милиони дози), Канада (6,6 милиони), Јапонија (5,4 милиони), Мексико (4,4 милиони), Саудиска Арабија (1,5 милиони), Сингапур (1,5 милиони), Чиле (1,5) милиони), Хонг Конг (1,3 милиони), Кореја (1,0 милиони) и Австралија (1,0 милиони)

За стратегијата на ЕУ за вакцини

Европската комисија презентираше на 17 јуни 2020 година европска стратегија за забрзување на развојот, производството и распоредувањето на ефективни и безбедни вакцини против КОВИД-19. За возврат на правото да се купи одреден број дози на вакцини во даден временски рок, Комисијата финансира дел од претходните трошоци со кои се соочуваат производителите на вакцини во форма на договори за набавка (АПА). Обезбеденото финансирање се смета како аванс за вакцините што всушност ги купуваат земјите-членки. Затоа, АПА е не-ризична инвестиција однапред наспроти обврзувачката обврска на компанијата за пред-производство, дури и пред да добие одобрение за ставање во промет. Ова треба да овозможи брза и стабилна испорака веднаш штом ќе се даде овластување.

Комисијата досега потпиша АПА со шест компании (AstraZeneca, Sanofi-GSK, Janssen Pharmaceutica NV, BioNTech-Pfizer, CureVac и Moderna), обезбедувајќи пристап до 2,6 милијарди дози. Преговорите се напредуваат со две дополнителни компании. Четирите договори со компаниите на кои им се доделени вакцини со услов одобрение за ставање во промет изнесуваат повеќе од 1,6 милијарди дози”, се вели во изјавата на ЕК